MASYA' ALLAH !!! TErnyata Masih Banyak Yang Salah Cara Mandi Wajib...Begini Cara Mandi Wajib Yang Benar !! TOLONG SEBARKAN.
Mandi wajib adalah pengucapan yang mudah dimaksud, namun janganlah terkejut bila disebutkan banyak umat Islam di tanah air kita yg tidak sah mandi wajibnya kerana tidak mengerjakannya dengan benar.
Untuk lakukan mandi wajib yang benar, seorang itu tak bisa mengerjakannya dengan cuma mandi dengan cara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Demikian sebaliknya, ia harus dikerjakan dalam kedua2 kondisi untuk membolehkan seorang itu meratakan air ke semua anggota tubuhnya yang z4h!r.
Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Perkembangan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menyatakan, bagaimanapun, berdasar pada pengalamannya sebagai sisa kadi di Petinggi Agama Islam Gombak Timur serta penceramah, dijumpai banyak umat Islam yg tidak tahu perkara ini.
" Mengakibatkan, mandi wajibnya jadi tak sah kerana tak penuhi satu diantara rukun mandi harus iaitu meratakan air keseluruh anggota tubuh yang z4h!r. Jika mandi wajib tak sah, ibadah yang dikerjakan oleh seorang itu juga ikut tidak sah. Itulah mengakibatkan bila tak lakukan mandi wajib dengan benar, " tegas beliau saat didapati di tempat tinggalnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur.
Mandi wajib yang sebagai mandi j.u.n.u.b atau j.a.n.a.b..a.h tak bisa dilihat ringan oleh umat islam. Tiap-tiap orang yang melakukannya mestilah tahu serta penuhi rukun2nya. Bila tak mandi wajib seorang itu akan tidak sah.
Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Ke-2, menyingkirkan naj!s di tubuh. Ketiga, meratakan air keseluruh anggota tubuh yang z4h!r.
Niat mandi wajib : " Sahaja saya mengangkat h4d4r besar kerana Allah Taala. " Atau " Sahaja saya mandi wajib kerana Allah Taala. "
Niat itu didalam hati dan ia sebaiknya disertakan saat air sampai ke mana2 bagian anggota tubuh.
Untuk wanita yang habis ha!d, niat mandi wajib adalah : " Sahaja saya mengangkat h4d4s ha!d kerana Allah Taala. "
Pada saat untuk wanita yang habis n!f4s, niat mandi wajibnya adalah : " Sahaja saya mengangkat h4d4s n!f4s kerana Allah Taala ".
Niat itu bila dilambatkan atau saat seorang itu memulakannya selepas dia sudah membersihkan salah 1 anggota badannya akan jadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali tujuannya saat dia mula mengemukakan air keseluruh anggota badannya. Seumpamanya dia punya niat sebelumnya air hingga ke tubuh, niat itu juga tak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.
Tentang rukun mandi wajib yang ke2, yaitu menyingkirkan n4j!s yang ada pada tubuh, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, bila kita ada n4j!s di tubuh, n4j!s itu bisa dibilas serentak dengan mandi wajib. Artinya membersihkan n4j!s dengan mandi itu bisa disekalikan.
Sesaat rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke semua anggota tubuh yang z4h!r, mencakup kulit, rambut serta b.u.l.u yang ada di tubuh, sama ada b.u.l.u2 yang tidak sering atau lebat. Bila rambut seorang itu ditocang atau disanggul, seumpamanya tidaklah sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah di buka. B.u.l.u2 dalam lub4ng hidung juga, tak harus dibasuh kerana dikira batin. Namun seumpamanya, b.u.l.u2 didalam hidung itu bern4j!s, ia wajiblah dibasuh.
Mengenai kuku juga, bila didalam kuku ada kotoran yg bisa menghalang hingga air ke tubuh terutama di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Buang kotoran didalam kuku itu juga bisa dikerjakan saat sedang mandi.
Mengenai rambut yg diwarnakan juga selain inai, berikut yang merumitnya.
Sesungguhnya bila rambut seorang itu diwarnakan dengan pewarna terkecuali inai, mandi wajib seorang itu tidak sah. Oleh itu, seorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna terkecuali inai, bila dia akan mandi wajib, dia mestilah buang pewarna pada rambutnya terlebih dulu. Namun untuk buang pewarna itu juga bagaimana?..
Berikut yang rumitnya. Sedang pewarna pada rambut itu sesungguhnya tidak bisa dibuang demikian mudah.
Yang mengakibatkan mandi wajib orang yang memakai pewarna pada rambutnya tak sah kerana pewarna itu akan m3ny4lut rambutnya yang menghalang air hingga ke rambut. Ini berbeda dengan inai. Inai sesungguhnya akan meresap ke rambut, namun pewarna juga akan m3ny4lut rambut mengakibatkan air terhambat ke rambut.
Namun dalam soal ini, janganlah juga ada yang salah faham. Sesungguhnya pewarna itu bila di keluarkan sijil halal oleh JAKIM serta seumpamanya pewarna itu tak bern4j!s, tidaklah punya maksud jadi tidak sah. Dalam soal ini, sukalah saya menyebutkan bahawa sembahyang serta mandi wajib itu berbeda. Jadi, mestilah dilihat dari sudut yg berbeda.
Dalam soal ini dapat, sukalah saya menyebutkan, huraian tentang rukun mandi harus seperti yang sudah saya nyatakan ini yaitu adalah perbedaan sah atau tak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.
Tentang sebab2 seorang itu harus mandi wajib juga, Ustaz Haji Mat Jais menyatakan, sebab2nya terdiri dari pada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki serta wanita iaitu kerana ber*se*tu*buh meskipun tak keluar air m4ni, keluar air m4ni serta m4ti. Pada saat 3 sebab lagi cuma melibatkan golongan wanita sah4ja, iaitu keluar d4r4h ha!d, n!f4s serta mel4hirk4n anak (wil4d4h) .
Mandi wajib bisa dikerjakan di mana2 dengan memakai air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut serta tasik.
Untuk pasangan suami isteri yang ber*se*tu*buh juga, mereka tidak semestinya mandi selepas ber*se*tu*buh, namun diharuskan mandi saat menginginkan beribadah. Selepas ber*se*tu*buh juga, bila ia dikerjakan pada saat malam, bila tak mahu mandi wajib, seelok2nya ambil wuduk sebelumnya tidur itu yaitu sun4t, pada saat tak berwuduk sebelumnya tidur yaitu m4kruh.
Untuk lakukan mandi wajib yang benar, seorang itu tak bisa mengerjakannya dengan cuma mandi dengan cara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Demikian sebaliknya, ia harus dikerjakan dalam kedua2 kondisi untuk membolehkan seorang itu meratakan air ke semua anggota tubuhnya yang z4h!r.
Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Perkembangan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menyatakan, bagaimanapun, berdasar pada pengalamannya sebagai sisa kadi di Petinggi Agama Islam Gombak Timur serta penceramah, dijumpai banyak umat Islam yg tidak tahu perkara ini.
" Mengakibatkan, mandi wajibnya jadi tak sah kerana tak penuhi satu diantara rukun mandi harus iaitu meratakan air keseluruh anggota tubuh yang z4h!r. Jika mandi wajib tak sah, ibadah yang dikerjakan oleh seorang itu juga ikut tidak sah. Itulah mengakibatkan bila tak lakukan mandi wajib dengan benar, " tegas beliau saat didapati di tempat tinggalnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur.
Mandi wajib yang sebagai mandi j.u.n.u.b atau j.a.n.a.b..a.h tak bisa dilihat ringan oleh umat islam. Tiap-tiap orang yang melakukannya mestilah tahu serta penuhi rukun2nya. Bila tak mandi wajib seorang itu akan tidak sah.
Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Ke-2, menyingkirkan naj!s di tubuh. Ketiga, meratakan air keseluruh anggota tubuh yang z4h!r.
Niat mandi wajib : " Sahaja saya mengangkat h4d4r besar kerana Allah Taala. " Atau " Sahaja saya mandi wajib kerana Allah Taala. "
Niat itu didalam hati dan ia sebaiknya disertakan saat air sampai ke mana2 bagian anggota tubuh.
Untuk wanita yang habis ha!d, niat mandi wajib adalah : " Sahaja saya mengangkat h4d4s ha!d kerana Allah Taala. "
Pada saat untuk wanita yang habis n!f4s, niat mandi wajibnya adalah : " Sahaja saya mengangkat h4d4s n!f4s kerana Allah Taala ".
Niat itu bila dilambatkan atau saat seorang itu memulakannya selepas dia sudah membersihkan salah 1 anggota badannya akan jadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali tujuannya saat dia mula mengemukakan air keseluruh anggota badannya. Seumpamanya dia punya niat sebelumnya air hingga ke tubuh, niat itu juga tak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.
Tentang rukun mandi wajib yang ke2, yaitu menyingkirkan n4j!s yang ada pada tubuh, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, bila kita ada n4j!s di tubuh, n4j!s itu bisa dibilas serentak dengan mandi wajib. Artinya membersihkan n4j!s dengan mandi itu bisa disekalikan.
Sesaat rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke semua anggota tubuh yang z4h!r, mencakup kulit, rambut serta b.u.l.u yang ada di tubuh, sama ada b.u.l.u2 yang tidak sering atau lebat. Bila rambut seorang itu ditocang atau disanggul, seumpamanya tidaklah sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah di buka. B.u.l.u2 dalam lub4ng hidung juga, tak harus dibasuh kerana dikira batin. Namun seumpamanya, b.u.l.u2 didalam hidung itu bern4j!s, ia wajiblah dibasuh.
Mengenai kuku juga, bila didalam kuku ada kotoran yg bisa menghalang hingga air ke tubuh terutama di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Buang kotoran didalam kuku itu juga bisa dikerjakan saat sedang mandi.
Mengenai rambut yg diwarnakan juga selain inai, berikut yang merumitnya.
Sesungguhnya bila rambut seorang itu diwarnakan dengan pewarna terkecuali inai, mandi wajib seorang itu tidak sah. Oleh itu, seorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna terkecuali inai, bila dia akan mandi wajib, dia mestilah buang pewarna pada rambutnya terlebih dulu. Namun untuk buang pewarna itu juga bagaimana?..
Berikut yang rumitnya. Sedang pewarna pada rambut itu sesungguhnya tidak bisa dibuang demikian mudah.
Yang mengakibatkan mandi wajib orang yang memakai pewarna pada rambutnya tak sah kerana pewarna itu akan m3ny4lut rambutnya yang menghalang air hingga ke rambut. Ini berbeda dengan inai. Inai sesungguhnya akan meresap ke rambut, namun pewarna juga akan m3ny4lut rambut mengakibatkan air terhambat ke rambut.
Namun dalam soal ini, janganlah juga ada yang salah faham. Sesungguhnya pewarna itu bila di keluarkan sijil halal oleh JAKIM serta seumpamanya pewarna itu tak bern4j!s, tidaklah punya maksud jadi tidak sah. Dalam soal ini, sukalah saya menyebutkan bahawa sembahyang serta mandi wajib itu berbeda. Jadi, mestilah dilihat dari sudut yg berbeda.
Dalam soal ini dapat, sukalah saya menyebutkan, huraian tentang rukun mandi harus seperti yang sudah saya nyatakan ini yaitu adalah perbedaan sah atau tak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.
Tentang sebab2 seorang itu harus mandi wajib juga, Ustaz Haji Mat Jais menyatakan, sebab2nya terdiri dari pada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki serta wanita iaitu kerana ber*se*tu*buh meskipun tak keluar air m4ni, keluar air m4ni serta m4ti. Pada saat 3 sebab lagi cuma melibatkan golongan wanita sah4ja, iaitu keluar d4r4h ha!d, n!f4s serta mel4hirk4n anak (wil4d4h) .
Mandi wajib bisa dikerjakan di mana2 dengan memakai air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut serta tasik.
Untuk pasangan suami isteri yang ber*se*tu*buh juga, mereka tidak semestinya mandi selepas ber*se*tu*buh, namun diharuskan mandi saat menginginkan beribadah. Selepas ber*se*tu*buh juga, bila ia dikerjakan pada saat malam, bila tak mahu mandi wajib, seelok2nya ambil wuduk sebelumnya tidur itu yaitu sun4t, pada saat tak berwuduk sebelumnya tidur yaitu m4kruh.
